Dag uit het leven van een zeebonk - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Diepgang - WaarBenJij.nu Dag uit het leven van een zeebonk - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Diepgang - WaarBenJij.nu

Dag uit het leven van een zeebonk

Door: Diepgang bemanning

Blijf op de hoogte en volg Diepgang

16 Maart 2014 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Hoi medelezers,

Hier weer een stukje vanaf het ruime sop. Waar jullie waarschijnlijk niet in geïnteresseerd zijn, maar wat ik wel kwijt wil is onze dagindeling. Wat doe je zoal op zo'n dag.

Laten we uitgaan van een gemiddelde dag en stellen dat we een wacht hebben van twaalf tot drie. Om twaalf uur 's nachts wordt je gewekt en gaat het reddingsvest aan. We hebben de afspraak dat wanneer je 's nachts de wacht hebt, je alleen de kuip in gaat met je vest aan en de liveline vast. Als je dan een beetje wakker bent en je kijkt naar buiten, en je hebt mazzel, zie je een prachtige sterrenhemel, een mooi maantje.. en liggend, starend naar al dat moois, denkend aan leuke dingen, vliegt de tijd. Verder vermaak je je met wat Sudoku's of een boek over Apple en Mac icoon Steve Jobs(wat een kwijlebal). Dan wordt het na drie uur weer tijd voor de wisseling van de wacht, het logboek wordt ingevuld en bijzonderheden even met je maatje doorgesproken. Dan heerlijk naar bedje toe. Schommelend en schuddend in slaap vallen en, neem dat maar aan, dat valt niet altijd mee. Als je geluk hebt wordt je 's morgens wakker met de geur van koffie en zit de ochtend wacht lekker in het zonnetje. Heerlijk wakker worden en even de nacht bespreken. Broodje maken en lekker genieten van ze zon en de wind (als die er al zijn).

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 26 a 27 graden dus het is goed toeven in de kuip. De zeewater temperatuur stijgt lekker mee, dus ja.. douchen! Lekker achter op de zwemplank genieten van de zoutwaterdouche. Lekker afdouchen met zoet water en dan lekker opdrogen in de zon. Heerlijk fris. Dan wordt het tijd om na te gaan denken over de lunch, pasta tonijnsalade. Lekker op door Jeroen gebakken brood. En daarna even uitbuiken. Als je dan in de zon ligt kijk je nog even naar de zeiltjes die mooi staan en tot je schrik zie je dat twee delen van het Furlingsysteem van de Genua losgeraakt zijn. Dat kan betekenen dat als je de Genua wilt inhalen dat het onderste aangedreven deel wel inrolt maar het bovenste deel niet meerolt waardoor de Genua kan scheuren. Nu is dat ons belangrijkste zeil (voordewindse koersen) dus wordt er een plan gesmeed om het losgeraakte deel (7 meter boven dek ter hoogte van de voorstag) te repareren. Na overleg worden de opties doorgenomen maar wij willen geen risico nemen en besluiten de Genua eraf te halen, Hans in de voorstag omhoog te hijsen, het defect te repareren en dan de Genua weer aan te slaan. Waarom Hans, vraagt u zich wellicht af, nou omdat hij verreweg de lichtste van ons allemaal is (soms heeft te zwaar zijn toch voordelen). Omgeven door veel veiligheid, duidelijke communicatie en vooral veel werk van Hans, lukt het ons om de Furling te repareren en Hans weer heelhuids beneden te krijgen. Kunt u het zich voorstellen, golven, wind en dan in een behoorlijk uitslaande verstaging inbusboutjes vast draaien. Aan de steiger is het al niet een echt makkelijk verhaal, maar hier leek het wel Cirque du Soleil! Hans, respect hoor!

Als de Genua weer aangeslagen is blijkt dat alles weer werkt zoals het hoort. Dan hobbelen we verder naar de avond toe. Eerst een lamsoor om half vijf met wat chips en nootjes en dan op naar het exquise zeemansdiner. Vanavond rundergoulash met doperwtjes en pasta. Wat blikfruit erbij, helemaal lekker! Tijdens het eten worden ook de grib-files binnengehaald voor de windvoorspelling. Gelukkig nog geen extreem weer gehad. Als alles bekeken is sluiten we de dag af met een laatste blik naar buiten en een lekkere bak koffie want daarna rond een uur of negen naar bed. Om twaalf uur worden we weer gewekt voor de volgende wacht.

Gedurende de dag worden de wachten iets minder nauwkeurig aangehouden maar gedurende je wacht blijf je wel verantwoordelijk voor ander scheepvaart verkeer en de koers en dergelijke.

Nou dit was een gemiddeld dagje aan boord van de Diepgang. Nog ongeveer 700 mijl te gaan en volgens het vaarplan zou dat nog ongeveer 6 dagen gaan duren. Maar zoals heel veel aan boord is er weinig te plannen want de wind verrast je steeds.

Groetjes en knuffels van ons allemaal