Logboek - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Diepgang - WaarBenJij.nu Logboek - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Diepgang - WaarBenJij.nu

Logboek

Door: Diepgangbonken

Blijf op de hoogte en volg Diepgang

19 Maart 2014 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Bij deze weer een stukje vanaf de Diepgang.

De wind is sinds gisteravond (dinsdag) wat aangetrokken en we speren nu richting Saint Lucia. Naar verwachting komen we daar zaterdagmorgen aan. Nu eerst nog genieten op het water, 28 graden en heerlijk douche weer. Zwemmen lukt even niet i.v.m. de snelheid van de boot.

Vandaag wat informatie over het logboek. Elke drie uur (in het begin elk uur) houden we van alles bij.

Positie.
Ten eerste onze positie in noorderbreedte en westerlengte. Op de laptop staat deze maar het is toch wel erg fijn om deze ook op papier te hebben. Daarna tekenen we hem op de kaart in. Zo ontstaat een mooie lijn van onze route. Onze positie nu is 15 20 Noord en 054 49 West

Koers.
Dit is de koers over de grond, COG. De werkelijke koers die overblijft nadat je door de wind en stroming bent weggezet.

Windrichting.
De windrichting zoals we die gewend zijn. Thuis vaak zuidwest, hier meestal oost.

Windsnelheid.
Windspeed weergegeven in knots. De Diepgang heeft het vanaf 15 tot 25 knopen prima naar haar zin.

Luchtdruk.
De barometer aan boord geeft aan welke veranderingen er zijn in millibar. Hij staat nu op 1015. We moeten er wel bij zeggen dat de laatste ijking al even terug is, hihi.

Zicht.
Meestal gewoon goed en ontzettende ver. 20 Kilometer zicht komt regelmatig voor.

Accuspanning.
Een belangrijk onderdeel tijdens onze reis. De zonnepanelen doen goed hun best maar blijft een puntje van aandacht. Soms laten we de motor draaien om wat extra spanning aan boord te krijgen. Bij 10.8 volt begint de stuurautomaat te roepen om wat extra prik.

Motor/Zeil.
Meestal zeil natuurlijk maar af en tijdens windstilte of lage accuspanning op de motor. Een enkele keer de combi. Het eerste stuk heeft de motor wat vaker gedraaid. We konden toch vaak tanken. Nu moeten we met 500 liter de oversteek maken maar dat gaat makkelijk lukken. We houden veel over. Wat betreft de diesel en watervoorraad kan er nog wel een week of drie achteraan.

Bilge.
Het laagste punt van het schip wordt steeds gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er geen ongewenst water is binnen gekomen.
Wij willen onze voetjes wel droog houden.

Opmerkingen
De laatste kolom. Zeker de leukste om terug te lezen. Hier staat wat er tijdens je wacht allemaal gebeurde. Meestal erg weinig. Een schip in zicht wat met het oog niet te zien is blijkt al bijzonder.
Maar verder bijvoorbeeld, een regenbui, goed zicht, Eric jarig!!, vis gevangen of net niet gevangen, stille zee, vissersschip, heldere nacht, veel visite in kuip, research schip gezien, mooie zonsondergang, vliegende vissen gespot, mooie maan, motor gedraaid, watertemperatuur 27 graden, theepot gesneuveld, zwabberwind, 5 graden afgevallen, gezwommen in een zee die 5000 meter diep is, genua gereefd, dolfijnen om boot, voorstagprofiel gerepareerd, brood gebakken, heerlijk in de zon gelegen, schitterende maan, warm, bimini gezet, blokken gesmeerd top jongens!!, donkere zwarte nacht, koers 30 graden bakboord gezet, melkmeisje gezet, heerlijk op één oor, slingers opgehangen.

Je leest het wel, het is en blijft hier een feestje aan boord.

Hartelijke groet,

Jullie Diepgangbonken

• 22 Maart 2014 - 20:17

Peter En Anneke Heinsius:

Heee mannen!

Well done! En welkom op St Lucia.
    Hier een berichtje van de buren van Wim, die enorm met jullie meevaren, vanaf de bank.
    Wat gaan jullie snel! Fijn dat alles zonder (al te grote) problemen is gegaan, zo te lezen.
    Nou ja, op t gebrek aan vis-talent dan...:)
    Leuk dat jullie ons kleine updates geven. Geniet v de welverdiende pauze daar.
    En succes straks met t laatste traject! See you Wim!
    Groetjes, Peter en Anneke