Cadeau, kado or present? - Reisverslag uit Martinique, Martinique van Diepgang - WaarBenJij.nu Cadeau, kado or present? - Reisverslag uit Martinique, Martinique van Diepgang - WaarBenJij.nu

Cadeau, kado or present?

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Diepgang

24 Maart 2014 | Martinique, Martinique

Hallo medelezers!

Eerder werd er door Jeroen geschreven: 'We did it!'
In drie weken en een paar uur werd door ons met de betrouwbare en degelijke Diepgang de Atlantische passage afgerond. Tot dat moment hebben we regelmatig stukjes geschreven waarin we jullie op de hoogte wilden houden van de gang van zaken aan boord. Nu we zelf zijn binnengelopen op Saint Lucia hebben we eindelijk tijd gehad om ons eigen blog even te lezen (jippie Wifi!) en met name de reacties. Het was heerlijk om te lezen hoe jullie met ons mee hebben geleefd. Al die mooie en lieve reacties van vrienden, collega's en familie. Ook reacties van mensen waarvan je het niet direct zou verwachten. Het deed ons erg goed om dit te lezen. Allemaal bedankt voor de berichtjes!

Gisteren op Saint Lucia een leuke rit met een huurauto gemaakt. Heerlijk onder een waterval staan 'douchen' en later in een warme bron liggen poedelen. Het was zo mooi. Het binnenland van Saint Lucia herbergt een groen en rijk bos/berggebied. In de bossen groeien Anthuriums, Hertshoorn, Hybiscussen, Orleanders en eigenlijk alle huiskamerplanten die bij ons in de tuincentra verkocht worden. Prachtige dieprode tot paarse kleuren en geweldige vergezichten. Palmen, mangobomen, enorme varens, erg indrukwekkend. Het was een mooie tocht, soms over zeer steile weggetjes. Met vijf man in een Chevie Spark 0.9 automaat is dan best aan de krappe kant. Vijf man hoor ik u denken, jullie waren toch met z'n vieren? Ja klopt maar omdat we de laatste auto hadden gehuurd bij de autoverhuur, kon de verhuurder (een hele leuke jongen die zijn talen goed sprak) niet naar huis. Hij stond langs de kant van de weg te liften, dus hebben we hem maar meegenomen en bij zijn huis afgezet. Hij heeft ons de watervallen en de warme baden aangewezen. De Chevie Spark had zichtbaar, voelbaar en hoorbaar moeite met vijf man en de bergjes, maar we hebben het gered.

En het diner dan, hoor ik u denken, KFC! Heerlijk kippie gegeten met Franse frietjes! Lekker, slecht en vet! Hmmm. Daarna nog een Lamsoor en heerlijk geslapen.

Vandaag zijn we overgezeild vanaf Saint Lucia (Rodney Bay) naar Le Marin op Martinique. Klein probleem onderweg gehad met het grootzeil dat niet goed uit de mast wilde komen, maar na een half uurtje 'frutten' stond hij dan toch. Waarschijnlijk zorgde de grootzeilval voor het probleem. Op één of andere manier was de spanning daar vanaf waardoor het zeil niet strak was opgerold en er een prop ontstond die de mast niet uit wilde. Maar goed, dat probleem met vereende krachten verholpen en vervolgens scherp aan de wind naar Martinique gezeild. De behoorlijke stroming en de magnetische invloeden op het kompas, zorgden voor wat vraagtekens, maar wel heerlijk gezeild en genoten van het fantastische weer. Aangekomen in Le Marin, gemeerd in de jachthaven voor één nacht en dan morgen door naar een baai om even lekker bij te komen. Voor anker in een baai met een prachtig wit zandstrand, erg vervelend!

Dit stuk van de reis zie ik als een kadootje, a present! Dit is echt uniek. We hebben drie weken met z'n vieren op ongeveer 40 m2 geleefd met alleen maar water om ons heen. Dit leidde er bij ieder van ons wel toe dat we moeilijke momenten doormaakte. Door samen te praten en elkaar te steunen hebben we de reis zonder kleerscheuren af kunnen maken en vanaf nu, cruisersleven, helemaal top. Ik zou er zomaar aan kunnen wennen. 30 graden, 15 knoopjes wind, schip op één oor, zeewater 28 graden, uitzicht op palmen en witte stranden.. wat een vreselijk leven. Nee, deze laatste periode is een kadootje. Dit maakt zeilen tot een heerlijke belevenis! Ik voel me zo verschrikkelijk blij en vrolijk! De omgeving is zo prachtig. Dit zou eigenlijk iedereen eens mee moeten maken. Je problemen en zorgen krijgen hier de kans om op de passaatwinden weg te drijven en plaats te maken voor ontspanning. Dit kado neemt niemand ons meer af, de foto's zeggen genoeg!
Saint Lucia a present, Martinique une Cadeau de reis met de Diepgang een kadootje dat voor altijd bij zal blijven!

A bientot!

Eric

en natuurlijk ook de rest van de crew!

• 26 Maart 2014 - 18:52

Erik Kamphuis:

Hoi Hans en andere watermannen,

Met veel interesse jullie verslagen gelezen. Hoewel het klinkt alsof het een luizenleventje geweest is met vooral veel salt-showers, fish and drinks en een dagelijkse WSS (water security summit) en een kleuterpartijtje om één of ander zeiltje te repareren (sorry geen zeiler), moet het toch ook wel de nodige impact op je hebben. Lang van huis, teruggeworpen op jezelf en je makkers aan boord en geen gelegenheid om even een blokje om te gaan met de hond als je toe bent aan een momentje voor jezelf of een knuffel van een mooie zeemeermin (die heb ik gemist in de reisverslagen of hebben jullie niet alles met ons willen delen?). Petje af dus voor deze prestatie.

Ik las de berichten vooral via de mails en kwam daarmee niet toe aan reageren. Maar uit de correspondentie was niet uit gedachten en hart. Ook wel een lekker gevoel dat jullie weer binnen bereik zijn gekomen dus.

Nu ja de komende dagen alle tijd om verder te acclimatiseren en te wennen aan het bestaan in de bewoonde wereld. Geniet er nog even van met volle teugen.

Hartelijke groeten, Erik

• 29 Maart 2014 - 19:58

Martin:

Zo jullie zijn flink opgeschoten. Ik ben zelf al meer dan anderhalve week ziek en bedenk me dat ik dat niet op een boot had willen zijn. De tijd gaat daarmee voor mij wel heel snel en ik ben verbaasd dat jullie al zover zijn. Het lijkt allemaal zo makkelijk en echt een jongensdroom. Geniet er nog maar van want het is over voor je het weet.
    Veel gezonheid en een goede vaart gewenst.